Andmete visualiseerimise eesmärk on muuta statistika tavainimesele mõistetavamaks. Tore on näha, et valimisvõitluses kasutatakse aina rohkem jooniseid ja graafikuid oma ideede selgitamiseks. Kahjuks on need visualisatsioonid täis moonutusi ja valesid, et erakonna sõnumit paremas valguses näidata.
SDE – valetamise määr 70 – 300 %
SDE reklaam näitab kolme järgmist pilti:
Kui andmete sisu sooviti edasi anda tulba kõrgusega, siis moonutati tõde 69% (45 euro asemel kujutatakse 76 eurot).
Kõik tulbad pole sotside graafikul aga sama laiusega ning inimesed tajuvad selle graafiku puhul erinevust mitte tulba pikkuse vaid kasti pindala kaudu. Seega võib öelda, et tõde moonutati isegi 318% (45 euro asemel kujutatakse 188 eurot).
IRL – valetamise määr >100%
IRLi reklaamis selgitab Juhan Parts poemüüjale IRLi maksureformi. Selleks kasutab ta mune. Parts küsib poemüüjalt palju ta palka saab ning kuuleb vastuseks 550 eurot. Kuna pakis on 10 muna sümboliseerib üks muna 55 eurot.
“Täna võtab riik teilt iga kuu tulumaksu 75 eurot,” jätkab Juhan Parts ning võtab karbist kolm muna. Sellega moonutab ta tõde 120%, sest kolm muna tähistavad 3×55=165 eurot.
Juhan Parts jätkab: “Pärast IRLi maksureformi jääb teile 55 eurot rohkem raha kätte”, ja asetab karpi kaks muna tagasi.
Kui kasutada klassikalisi ümardamismeetodeid, oleks Juhan Parts pidanud võtma karbist välja ühe muna ja hiljem ühe muna tagasi panema, et reklaami sisu anda ausalt edasi ühe karbi munade peal. Kui reklaami sisu tahta ausalt edasi anda selliselt, et Juhan Parts võtab kolm muna karbist ja paneb hiljem kaks tagasi, oleks vaja olnud rohkem kui kahte karpi mune.
Reform – valetamise määr 300%
Reformierakonna reklaamis näitlikustab Taavi Rõivas järgneva graafikuga erakondade populaarsuse hetkeseisu.
Sotside ja Reformierakonna toetusprotsentide vahe on 6%. Vaadake, kuidas on seda esitatud graafikul.
Graafiku põhjal on sotside ja reformi erinevus üle 16 protsendipunkti (täpsemalt 24% ehk tõde on moonutatud 300%).
Keskerakonna ja Reformierakonna toetuse erinevus on 4 protsendipunkti. Kuidas on see esitatud graafikul? Tillukesena.
Keskerakondlik graafik karjub nüüd selgesti: Reformierakond on ainuke, kes võib Keskerakonnale “vastu saada”.
Selles samas videos näidatakse EMORi uuringu andmeid erakondade populaarsusest 18-24 aastaste valijate lõikes.
Jällegi on Reformierakonna tulp venitatud pikemaks. Pannes sotside 16%-list tulpa kolm korda üksteise otsa, peaksime saama 48% tulba. See on aga sama mõõtu Reformierakonna 42% tulbaga.
Ausate erakondade eeskuju andmetega ümberkäimisel on selge: Kui andmed ei sobi sinu sõnumiga, siis piina graafikut ja lohista tulpi senikaua, kuni see hakkab sinu sõnumit rääkima.
Aitäh Alvar Pällole IRLi vihje eest!
Täiendus:
Kommentaariumis juhiti tähelepanu ka Keskerakonna reklaamile, kus näidatakse Eesti, Läti ja Leedu 2013. aasta majanduskasvu.
Võttes neli korda Eesti majanduskasvu tähistavat tulpa ja paigutades need üksteise otsa, saame tulba, mis peaks sümboliseerima 6.4% majanduskasvu. See tulp on aga sama suur Läti 4.2% tulbaga. Sellega moonutatakse tõde 53%.
Ole kursis ka järgmiste postitustega:
Nii, aga kuhu jääb selles analüüsis keskerakond?
Põhjus on lihtne: ma ei ole silmanud ühtegi Keskerakonna reklaami, kus oleks püütud graafikute või joonistega andmeid selgitada.
Mingi reklaam oli kindlalt Keskerakonnal graafikutega; vist oli Eesti, Läti ja Leedu kohta. Ei mäleta täpselt.
Oli vist tõesti, majanduskasvu pidurdumise kohta, vms. Et läti ja leedu lähevad eestist ette ja selle vastu peab midagi ette võtma.
leidsin: https://www.youtube.com/watch?v=JdplyUtkIo4
keskerakonnal on youtubes terve oma kanal, kus on mitmeid graafikuid kasutatud. Tõsi, seal ma ei märganud väga visuaalidega petmist, küll aga olid seal mõned järeldused ülearu “huvitavad”. Näiteks… “reformierakond tõstis hindu” on vägagi küsitava väärtusega väide. Nagu need hinnad muidu ei oleks tõusnud või? Päriselt?
Kusjuures neid IRL-i mune ma vaatasin ka huviga ja üritasin kiirkorras arvutada, aga ega reklaami jooksul ei jõua ju tegelikult.
Sotsdemmide pettus nii väga ei häirigi, sest kuna nende 45 hüppab üle reklaami taustariba, siis on üsna selge, et tegu on rohkem bling-efekti, kui tõsiseltvõetava graafikuga ja kuna võrrelda tuleb ainult kahte suurust, siis on erinevus ka lihtinimesele kergesti väljaarvutatav, pealegi juba ette teada ja reaalses elus kogetud.
Munadega mängimist võib ka vabandada literatuursuse ja mängulisusega.
Reformide ametliku moega ja paljude andmetega graafik on aga pärast analüüsi neist kolmest kõige hullem hanitamine. Inimesed USUVAD sellist graafikut.
Lisasin loo lõppu ka eelnevalt viidatud Keskerakonna reklaami.
[…] Edit: Ja kuidas statistika abil valetada, saate näha siit. […]
Ega Postimees / Vabariigi Valimiskomisjon parem pole e-hääletuse osavõtnute kuvamisel…
http://f.pmo.ee/f/2015/02/25/3811473t100h030c.jpg
Ligi ju valetab oma reklaamis lausa süüdimatult. Tööjõukulu vähendamisega ei võida ju tavaline töötaja mitte ainsati senti. Sellest saab kasu ju ainult tööandja ,ettevõtja. Pole ju mingit kohustust seoses kulude vähenemisega palka tõsta. Mind küll huvitab kust persest Ligi selle 1500- välja võlub või äkki hakkab ta oma endisest hiigelpalgast oma taskust inimestele maksma.Ja kui ta nii ei tee siis on se ju tahtlik vale mis peaks olema lausa karistatav.
Johhaidii, tarkpead taskus siin, aga lugeda ei oska, mune pakis 12 mitte 10 -.-
hahhahh, sorry ise panin feili…
Aga siiski, võtame eelneva lapsetoetuse ja teeme lihtsad arvutused 18 aasta peale saanuks laps kokku toetust 4104 eurot, aga nüüd saab 9720 eurot. See on 2,36 korda rohkem mis enne, seega ei tasuks üle reageerida, et see vähe on.
Samas millest avalikult väga ei räägita on see, et koos lastetoetusega, kasvas ka hüppeliselt lasteaia kohamaks. Kui ma enne maksin Harjumaal ühe lapse lasteaia kohamaksu ca 43€ +toiduraha, siis nüüd maksan ma 71€ + toiduraha kui mõlemad vanemad ei ole siia linna sisse kirjutatud ja 52€ + toiduraha kui mõlemad vanemad omavad sissekirjutust. Meie pere maksab seega mõlema lapse pealt saadava lastetoetuse ühe lapse lasteaia maksudeks. Nii palju siis lastetoetuse suurendamisest.
[…] Kahjuks on selline teljelõikamine levinud — olen seda näinud muuhulgas ka Postimehes. Seda viga tehti (päris kindlasti pahatahtlikult) 2015. aasta valimiskampaaniates, nagu Tanel Pärnamaa kirjutanud on. […]
[…] Kahjuks on selline teljelõikamine levinud — olen seda näinud muuhulgas ka Postimehes. Seda viga tehti (päris kindlasti pahatahtlikult) 2015. aasta valimiskampaaniates, nagu Tanel Pärnamaa kirjutanud on. […]