NY Times kirjutas hiljuti suurepärase loo võltsfännidest. Inimesed tahavad olla sotsiaalvõrgustikes populaarsed ning selle eest ollakse tihti valmis ka maksma. Kas Eesti populaarsemate Twitteri kasutajate hulgas leidub libajälgijate ostjaid? Just seda järgnev artikkel uuribki.


NY Times’i artikli autorite idee võltsfännide tuvastamiseks oli lihtne ja elegantne. Nad uurisid jooniseid, kus horistonaaltelg tähistas fännide liitumise järjekorda ja vertikaaltelg näitas kuupäeva, millal vastav fänn Twitterisse konto tegi. Nende kahe näitaja vahel ei tohiks imelikke seoseid esineda.

Vaatame näidet Toomas Hendrik Ilvese konto põhjal. Ekspresidendi säutse hakkas esimesena jälgima Sten Tamkivi, kes oli Twitterisse konto teinud 22. märtsil 2007. Kanname selle andmepunkti joonisele:

Edward Lucas oli Toomas Hendrik Ilvese teine fänn. Tema liitus Twitteriga 1. märtsil 2009. Lisame ka selle andmepunkti joonisele:

Täna jälgib ekspresidendi säutse üle 90 000 konto. Paneme ka kõik need andmepunktid joonisele vastavalt fänniks hakkamise järjekorrale ning konto loomise ajale.

Vastav pilt tundub suhteliselt igav. Hilisemad jälgijad on endale keskmiselt hiljem ka Twitteri konto loonud, aga ühtegi eriskummalist mustrit horisontaal- ja vertikaaltelje tunnuste vahel välja ei joonistu.

Võrdleme seda tulemust Kerli Kõivu Twitteri kontoga. Tema esimesed 34 000 fänni tulid sama igava mustri järgi nagu Toomas Hendrik Ilvese puhulgi.

Siis juhtus aga midagi üsna eriskummalist. Peaaegu kõik järgmised 1500 fänni olid oma konto loonud 2011. aasta detsembris.

Sellised mustrid on üsna ebaharilikud ja NY Times tituleeris need võltskontodeks. Kui uurida neid fänne lähemalt, siis nad on väga sarnased: nad on postitanud 30-60 sõnumit, neil on ~20 fänni, nad jälgivad 600-700 kontot ning nende kasutajatunnus on mõni valiidne nimi, millele on lisatud kuus juhuslikku tähte. Näiteks lennoxinkczg, louisayopujd, tiffanygqmvdk, lorettenlfepr, marcellinepgemn.

Kokku on Kerlil üle 85 000 jälgija. Selle metoodika abil tuvastatud võltsfännide osakaal jääb tema puhul alla 2% kõigist fännidest.

Suurel hulgal võltsfänne leidub näiteks Erki Niiles Krossi Twitteri kontolt. Nende hulgas on mitmeid suvalise tähekombinatsiooniga kasutajanimesid, nagu ywlnn1229, zg6c5j5c4i3d või yuuyaex0w1.

Mord Fustang on elektroonilise tantsumuusika artist, kellest väidetavalt eestlased väga midagi ei tea, kuid kes on maailmas omal alal edukas. Kahjuks on suur osa tema 80 000 Twitteri fännist libajälgijad.

Helena-Reet Ennetil on Twitteris üle 1.3 miljoni jälgija. Selle näitajaga ületab ta kõiki teisi eestlasi mitmekordselt. Kas kõik need jälgijad on ka päriselt olemas? 2017. aastal vihastas sarnane küsimus blogija välja: “Absurd. See on kade jutt.” Aga mida ütlevad andmed?

Järgnevalt on graafikud populaarsetest Twitteri kontodest, mille jaoks tegin sarnased joonised, aga kus eriskummalisi mustreid välja ei joonistunud.

Andrus Ansip:

Taavi Rõivas:

Kaja Kallas:

Indrek Tarand:

Mihkel Raud:

Sten Tamkivi:

Taavet Hinrikus:

Genka:

Eesti Ekspress:

Kui soovid näha sarnaseid jooniseid mõnest muust Twitteri kontost, siis kirjuta mulle või postita oma soov kommentaarina.

 

Ole kursis ka järgmiste postitustega:

 

Loe ka:

Kategooriad: Analüüs, Eesti, Statistika

4 kommentaari

  1. Pp says:

    Kust või kuidas algandmeid saab?

Avalda arvamust